25 mei 2024 BRIO-race Terherne

Startdatum BRIO-race
Tijd hele dag
Plaats Terherne

Wel eens met 150 boten tegelijk door een kanaal heen gekruist? Met zijn allen om het snelst voor de wind op een brug af en dan op het laatste moment strijken om er als eerste weer onder vandaan te komen? Of 60 kilometer op één dag zeilend, bomend en jagend met een Valk afgelegd?

Volgend jaar kan het: dan wordt op zaterdag 25 mei voor de 35e keer de BRIO-race gevaren: een zeilmarathon van 60 kilometer met start en finish in Terherne en aansluitend een groot feest. BRIO staat voor ‘brug is open’: alle brugwachters staan die dag paraat de bruggen zoveel mogelijk te laten draaien voor de ongeveer 150 boten die meedoen. Niet alle bruggen kunnen open en soms is het sneller te strijken dan om te wachten op bediening, daarom kun je alleen meedoen met een open boot met strijkbare mast …. en laat onze WSV er daar nu 4 van hebben die we mogen gebruiken om mee te doen.

Grofweg is het idee: 4 man/vrouw per boot die goed kunnen tochtzeilen maar ook kunnen bomen, peddelen en jagen om snel de luwe stukken en bruggen door te komen. We starten ’s ochtends rond 07.00 uur (!) op het Sneekermeer dus waarschijnlijk leggen we op de vrijdagavond al de boten daar neer. Na de race en het feest kunnen we weer terug naar Drachten om zaterdagavond heel laat weer terug te zijn.

Inschrijven kan vanaf februari en de BRIO heeft een maximum aantal deelnemers: dus als je mee wil doen: geef je dan z.s.m. op via een e-mail naar Robert Hol. Het inschrijfgeld is 45 euro per boot, dus ongeveer een tientje per persoon. De boten van de vereniging mogen we kosteloos gebruiken.

Bij inschrijving om mee te doen met polyvalken van de vereniging hebben de jeugdzeilers voorrang, maar als er nog een boot over is kunnen de ‘ouderen’ ook meedoen. Meedoen met een eigen of gehuurde Polyvalk, Randmeer of 16m2 kan natuurlijk ook. De BRIO-race is niet geschikt voor de jongere zeilers. Minimum leeftijd is dan ook 15 jaar.

Meer weten? Zie BRIO ZEILMARATHON – BRIO ZEILMARATHON IN TERHERNE

Opgeven en deelnemen via de WSV: stuur alvast een mailtje naar Robert Hol (holrobert@hotmail.com)

37.4
18.191.234.191