Smallingerland:
De skûtsjegemeente van Fryslân!

Als WSV Drachten-Veenhoop dragen wij de skûtsjes in onze gemeente een warm hart toe. Voorop staat het behoud van het culturele erfgoed dat de Skûtsjes zijn. Binnen WSV Drachten-Veenhoop promoten we het skûtsjesilen onder onze jeugd zodat ook dit stuk van de watersport behouden kan blijven. Onze jeugdzeilers gaan bijvoorbeeld regelmatig zeilen met het Skûtsje de Doeke van Martena.

Altijd al eens met een Skûtsje willen zeilen?

Als lid van de vereniging kun je op een aantal avonden ervaren wat het is om op een Skûtsje te varen. Met de Doeke van Martena varen we om 19.00 uur vanuit Eernewoude. Kosten hiervoor zijn € 15,- per persoon per avond. Je bijdrage wordt voor 100% gebruikt om dit nog originele Skûtsje, gebouwd in 1906 bij van der Werf (Drachten, Buitenstvallaat) in de vaart te houden. In verband met de maatregelen rondom Corona weten we nog niet wanneer dit mogelijk is.

Twaalf skûtsjes

Binnen Smallingerland zijn twaalf skûtsjes actief op verschillende fronten. Ze zijn betrokken bij wedstrijdzeilen van de SKS of de IFKS. Waar we kunnen, zoeken we als vereniging verbinding met deze skûtsjes. Van onderstaande Skûtsjes zijn de schippers lid van Watersportvereniging DrachtenVeenhoop

Kijk in de Kalender » voor onze activiteiten!

44.2
18.223.119.17