09.01.2023
Nieuwsbrief 1 2023

Zondag 15 januari lezing:

Turf, tjalk en tragiek, een onderzoekje naar een schippersfamilie uit Rottevalle en (Noorder)Drachten.

Graag nodigen we je uit voor deze interessante lezing.
Inloop vanaf 14.30 uur. aanvang lezing 15.00 uur.
Met na afloop natuurlijk nog een gezellige nazit.
Iedereen is van harte welkom, voor leden zijn de koffie en thee gratis!

In de achttiende eeuw ging het meeste transport over water. Dit bood prachtige mogelijkheden voor de provincie Friesland. Daar waren de meeste plaatsen met een ingenieus stelsel van waterwegen met elkaar verbonden. Bovendien was de provincie rijk aan grondstoffen. Van de Friese klei werden bakstenen gemaakt en het oosten van Friesland was rijk aan veen. Dit veen werd verwerkt tot turf en was de brandstof van deze periode. Het is dan ook geen wonder dat Friesland rijk was aan schippers die deze brandstoffen transporteerden. Zij wisten zich nationaal en internationaal te manifesteren.

In deze lezing neemt Jelle Jan Koopmans ons mee in een onderzoekje naar een schippersfamilie uit Rottevalle en Drachten die in vele opzichten symbool staat voor het succes en de ondergang van Friesland als maritieme provincie.

Dr. Jelle Jan Koopmans (Sneek 1984) studeerde sociale en economische geschiedenis aan de Rijksuniversiteit Groningen. In 2020 promoveerde hij op het proefschrift ‘Vrachtvaarders van Europa’ een onderzoek naar schippers uit Makkum. Op dit moment is hij werkzaam bij de Rabobank en bestuurslid van Wurkgroep Maritime Skiednis van de Fryske Akademy. Zijn boek 'Vrachtvaarders van Europa' is verkrijgbaar in de boekwinkel.

Vrijdagavond 13 januari: Klaverjassen.

We beginnen om 19.30 uur. Kom jij ook?
Meer info: www.wsvdrachtenveenhoop.nl/klaverjassen

79.9