24.09.2023
Nieuwsbrief 15 2023

Het vaarseizoen zit er nagenoeg op, maar..... ook in de winter zit de vereniging niet stil!
We hopen jullie te zien op donderagavond als het clubhuis open is, tijdens een cursus vaarbewijs, tijdens het klaverjassen of op een lezing op een zondagmiddag.

En... niet vergeten... steun de vereniging en breng je stem uit voor 26 september bij de RABO Clubactie.

Kinderwatersportweek

In de laatste week van de zomervakantie hebben de jeugdinstructeurs een kinderwatersportweek gehouden. Deze week was vooral voor kinderen die niet, om verschillende redenen, zelf op vakantie gingen deze zomer.

Elke dag kwam er een groep kinderen in de ochtend en een groep in de middag. Er werd gevaren met de Optimisten en met één of twee van de Valken. Het plezier stond voorop. Dat de kinderen daarnaast ook kennismaakten met de watersport was mooi meegenomen.

Financieeel is bijgesprongen door een aantal organisaties, o.a. Plaatselijk Belang De Wilgen en omstreken. welke deze week hebben ondersteund.

In totaal hebben er 27 kinderen meegedaan.

Erg mooi dat we als WSV ook in staat zijn anderen te laten genieten van al onze mogelijkheden.

Het jeugdzeilseizoen is afgesloten met de bijna traditionele nachtspeurtocht. Een groep jeugdzeilers had weer een leuke tocht bedacht en uitgezet.

Met de motorbootjes voeren de optimistenzeilers met hun eigen groepje onderstaande route. De route kon gevonden worden door de lampjes op het water te volgen. Bij de verschillende posten moesten de kinderen opdrachten doen om een "gestolen" onderdeel van de Optimisten terug te verdienen. Voor veel kinderen best spannend om in het donker te varen.

Als alle onderdelen verzameld waren voeren ze weer naar het clubhuis. Daar werden de onderdelen weer in de optimist gelegd zodat die weer klaar waren voor het volgende seizoen.

Daarna stond er voor iedereen een warme snack met limonade klaar in het clubhuis.

Suppen

De belangstelling om te leren suppen neemt af. Dit is een landelijke trend. Veel supscholen bieden al geen lessen meer aan en concentreren zich geheel op het geven van clinics.

Dit jaar hebben 44 mensen bij de WSV een kennismakingsles suppen gevolgd.
Daarvan waren 21 zo enthousiast dat ze aansluitend vervolglessen hebben gevolgd.
Voor degenen die al konden suppen organiseerden we een verdiepingscursus, waaraan 3 cursisten hebben deelgenomen.
En tenslotte hebben 6 mensen een mooie zomeravondtocht suppen beleefd.

Houd je van zeilen, bootje varen, suppen, roeien of kanovaren maar ook van klaverjassen?
In de winterperiode van oktober tot en met april kun je deelnemen aan het klaverjassen.
Voor leden en niet-leden (al stellen we het natuurlijk op prijs dat je lid bent of wordt)
We spelen een competitie van zeven keer waarvan de vijf hoogsten tellen.

Klaverjassen bij WSV Drachten-Veenhoop, dat betekent dat:
- de vereniging van de hele inleg leuke prijzen ter beschikking stelt.
- er wordt gespeeld volgens het zgn. Amsterdams systeem, dat betekent o.a. dat je de slag van de maat niet hoeft af te troeven.
- er niet met het mes op tafel wordt gespeeld.
- meedoen belangrijker is dan winnen en gezelligheid voorop staat.

De inleg voor iedereen is €3,50 euro per keer.

Data en tijden 2023/2024: 13 oktober, 17 november, 15 december, 19  januari, 16 februari, 15 maart en 5 april. We beginnen om 19.30 uur.

Er is veel belangstelling, per avond van te voren aanmelden is dan ook nodig, dat kan bij Djurre Botenga: djurre@wsvdrachtenveenhoop.nl of 06-51058801

Cursus Vaarbewijs 1

Binnenkort starten we weer met de cursus Vaarbewijs 1. Tijdens de cursus wordt alle theorie die nodig is voor het Vaarbewijs 1 behandeld. Een prima voorbereiding op het examen.

De cursusdata zijn: 23 oktober, 6 en 20 november 2023 en 4 en 18 december 2023.
De bijeenkomsten vinden plaats op maandagavonden van 19.30 tot 21.30 uur.

De kosten voor leden van WSV Drachten-Veenhoop bedragen € 60,-.
Voor niet-leden is dit € 85,-
Dit bedrag is inclusief koffie en thee.
Als je nog een cursusboek nodig hebt komt er nog € 20 bij.

De docent is Jan Kampherbeek
Meer informatie: 0512-540887 of jan@wsvdrachtenveenhoop.nl

Het maximale aantal cursisten is vijftien, de eerste inschrijvingen zijn al binnen.
Opgeven kan via de website: www.wsvdrachtenveenhoop.nl/cursussen

Winterprogramma zondagmiddagen

Lezing van seizoen 2022-2023

We zijn nog druk bezig met de invulling van het programma 2023-2024. We denken onder andere aan aan Skûtsjesilen, de Marrekrite, een vaartocht over Moezel en Rijn, en jeugdzeilen.
Heb jij ideeën, zou jezelf een lezing willen houden of wil je in de commissie met ons meedenken over de invulling: laat het ons weten > mattiebotenga@hotmail.com

Noteer, onder voorbehoud, alvast de volgende zondagmiddagen in je agenda: 12 november, 17 december, 18 februari, 17 maart en 21 april.

RABO Club Support

Steun de watersportvereniging!
Dat kan door je stem uit te brengen bij de actie RABO ClubSupport.
Vorig jaar heeft deze actie onze vereniging maar liefst €645,- opgeleverd!

Tot 26 september kan iedereen die een betaalrekening heeft bij de RABO-bank drie stemmen uitbrengen. Naast Watersportvereniging Drachten-Veenhoop zou je bijvoorbeeld ook een stem kunnen uitbrengen op:
- roeivereniging De Dragt (Kanovereniging Frosken doet helaas niet mee),
- het Sunflare Solarteam of
- Plaatselijk Belang De Wilgen en omstreken.
Hoe?
- via je smartphone-app (ga naar 'Service ' en dan naar 'Clubsupport stemmen')
- of via htttps://www.rabobank.nl/leden/clubsupport

34.3